sunnuntai 30. joulukuuta 2012

Yann Martel: Piin elämä


Muutoin opas tarjosi kiehtovassa muodossa tietoa siitä, miten ihminen välttyy muuttumasta säilykkeeksi suolaliemessä. Kirjasessa kuitenkin sivuutettiin kokonaan eräs tärkeä aihe: alfa-oomega-suhteen rakentaminen pelastuveneessä olevien suurpetojen kanssa. 

Piin elämä on kiehtova kirja. Siinä on kolme osaa: ensimmäisessä kerrotaan Pii Patel -nimisen pojan elämästä kotonaan Intiassa. Ollessaan kuusitoistavuotias Pii muuttaa perheensä kanssa Kanadaan, mutta matkalla rahtilaiva, jolla he matkustavat, uppoaa. Tästä alkaa toinen osa, jossa Pii jää yksin pelastusveneeseen tiikerin kanssa. (Piin isä omisti Intiassa eläintarhan, ja he kuljettivat laivassa eläimiä, jotka oli tarkoitus myydä toisiin eläintarhoihin.) Kolmannessa osassa Pii on meksikolaisessa sairaalassa.

Lukiessani ajattelin, että "tästä on pakko kirjoittaa blogiin", mutta päästyäni loppuun asti, ymmärsin, ettei ole paljoa, mistä voisin kertoa. Tämä kirja pitää lukea itse, että sen hienouden ymmärtää. Kirjan sisältämä tarina on lukemisen ja ajattelemisen arvoinen.

Tarinassa on poika, bengalintiikeri ja pelastusvene keskellä avomerta. Kun olin lukenut tarinan loppuun, olin ällistynyt. Ja olen vieläkin.

29.12. luin parhaan kirjan, jonka olen tänä vuonna lukenut. Ja olen lukenut tänä vuonna aika monta hyvää kirjaa. (Niistä lisää myöhemmin.)

Lukekaa tämä kirja. Menkää jo lukemaan, heti! Minä käsken.

Meriä oli monta. Meri ärjyi kuin tiikeri. Meri kuiskaili korvaan kuin salaisuuksia kertova ystävä. Meri kilisytti kolikoita taskussaan. Meri jylisi kuin maanvyörymä. Meri suhisi kuin hiekkapaperi puuta vasten. Meri kuulosti siltä kuin joku oksentaisi. Meri oli kuolemanhiljainen.

2 kommenttia:

  1. Oikeassa olet: tämä kirja on pakko lukea itse. Meinasin kirjoittaa, että kokea itse. Toisaalta, lukiessani tätä teosta koin melkein omissa nahoissani kirjan tapahtumat.

    VastaaPoista
  2. Olen kuullut leffastakin vain kehuja, joten kirjan on kai pakko olla vielä parempi! Täytynee käydä lainaamassa niin pian kuin voin. :--)

    VastaaPoista